New Life in UTM

Assalamualaikum wbt,

Rasa dah berhabuk jugak blog ni. 

7 tahun wei tak update.

Dulu update masa belajar foundation, sekarang dah sambung PhD di UTM Skudai. Daripada sekeping sijil SPM, kini sedang mengejar the highest education certificate yang orang boleh capai, boleh kata 'the Mother of all degree certificates'. Sebab tu ramai sanggup beli sijil PhD ni kat degree mill. Susah nak dapat dan bukan semua orang boleh buat. Bagi biasiswa pun belum tentu orang nak buat. Sebab tu misi 100,000 pemegang PhD dalam Visi 2020 belum tercapai.

Ok, sebelum cerita pasal PhD ni better buat summary sikit apa sejarah pendidikan aku :

1999 - 2004 : UPSR di Sekolah Kebangsaan Pandan Indah
2005 - 2007 : PMR di Sekolah Dato' Abdul Razak
2008 - 2009 : SPM di Sekolah Dato' Abdul Razak
2010 : Fly ke France untuk buat Foundation & Belajar French di Institute de Touraine for first 3 months , and for the rest of the year di IUT de Colmar (belajar subjek sains) & CEL (belajar French)
2011 - 2013 : Higher National Diploma dalam Network & Telecom di IUT de Blois
2013 - 2014 : Bachelor Degree dalam Electrical, Electronic and Automation di Université de Franche-Comté, Besançon
2014 - 2016 : Master Degree dalam Network, Telecom & Multimedia di Université de Poitiers
2017 - 2020 : PhD dalam Image Processing di Universiti Teknologi Malaysia, Johor

Fuh, penat tulis. Mesti korang pelik tengok berapa banyak kali aku pindah universiti. Trust me I've relocated more than that. Tak masuk lagi sempat join January 2010 batch di UTP, Tronoh dalam bidang Chemical Engineering. Fuh, aku pun tak tahu sebab apa aku pilih bidang tu. Yang aku ingat sebab aku respect cikgu Kimia aku masa kat SDAR, Mr Wong (tu yang jadi minat walaupun tak la pandai sangat). Last2 lari ke bidang lain. Tak sanggup aih nak menelaah molekul-molekul atom, etc. Di France pun bidang tu kira antara yang susah jugak.

Sebab relocated?

Masa belajar kat Blois tu takde kos Bachelor/Master Degree, so nak tak nak kena pilih Uni lain. Kos pilihan adalah Programming (IT) atau Elektrik. Aku tak minat programming especially object-oriented language mcm Java (trauma doh!), so aku pun masuk kos Elektrikal. Tu pun tercungap-cungap aih, serabut kepala dengan schematic, automation, instrumentation. Aku apply Poitiers jugak tapi dapat ke Besançon. Nasib badan la. Last2 aku apply jugak ke Poitiers untuk Master. Despite Ppof2 aku takde expectation sangat aku & batch aku ni boleh berjaya, Alhamdulillah kitorg berjaya jugak in each way. Oh ye, JPA punya French Programme masa tu dia support drpd Foundation sampai dapat Master, total 6 tahun. Macam buat Medic bai! Lepas tu aku ada lah apply untuk sambung PhD di France but no luck. Aku pun takde fund cukup, so aku pun baliklah ke Malaysia, tanah tumpahnya airku. Then aku dapat contact sorg lecturer ni nama dia Dr Zaid Bin Omar drpd UTM. Bincang2 lama last2 jadi Supervisor untuk PhD aku.

Ok back to my PhD

Aku buat PhD dalam Image Processing di Fakulti Kejuruteraan Elektrik UTM. To be specific, titlenya ialah 'A Novel Content-based Image Retrieval Algorithm with Advanced Semantics: Application on Criminal Database' (Supervisor aku yang cadang). Hah, menatang apa tu? Basically aku tolong saksi untuk mengenalpasti muka suspek daripada database penjenayah yang disimpan oleh pihak polis. Biasanya diorg buat matching melalui foto suspek atau sketch hasil drpd keterangan saksi. Buat matching ni tersangatlah lambat prosesnya, so it's my job to improve on that. Daripada keterangan saksi tersebut, sistem yang aku akan program ni akan filter database untuk dapatkan the most probable criminal face (komponen yang diperlukan untuk filter ni dah dibuat sebelum tu). That's it, harap2 korang faham.

That's it for today.

Pintu Gerbang Kedua UTM Skudai

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

Au revoir, Institut de Touraine...

Le lieu d'étude en langue française